“Niet lullen maar poetsen!”

“Niet lullen maar poetsen!”

Als zelfbenoemd “Nieuwe Werker“ van het eerste uur, verdiep ik me nu een klein jaar in publicaties over Het Nieuwe Werken (verder: HNW). Er wordt veel over geschreven, zowel op het Web als in andere media. Maar wordt er nu ook meer “nieuw” gewerkt? En werk jij als manager / directeur nu ook anders?

De online discussies lijken in cirkels te draaien: steeds weer dezelfde verhalen, voorbeelden (Microsoft, Rabo, Interpolis,..) en thema’s (sturen op resultaat, functionele ruimtes, thuiswerken, social media). Er wordt veel nagepraat. Het “retweeten” van blog’s en artikelen.

En het meeste wat wordt gezegd en geschreven is ook vast allemaal waar, maar leidt het ook ergens toe? Gaan we al dit moois ook nog echt in de praktijk brengen? Mijn voorstel is stoppen met lullen en starten met poetsen oftewel,

Wat doen we nu zoal?

Training outputsturing voor managers (“behalve de directie natuurlijk, want die hoeven niet Nieuw te Werken”), cursus persoonlijk leiderschap voor medewerkers ( “2 dagen op de hei en daarna kunnen ze het zelf”), inrichten van conference rooms, functionele ruimtes en thuiswerkplekken (“even een bericht op het Intranet plaatsen en iedereen gaat het uitbundig gebruiken”), uitdelen blackberries (“die wil iedereen, dat gaat vanzelf goed”) en natuurlijk het beschikbaar stellen van de nieuwste interactie en communicatietools (“wel beperkt, want anders kan het netwerk het niet aan”).

Yammer

Je snapt hem al. Enigszins gechargeerd, maar veel verandert er zo niet. Naast het gebruik (in beperkte mate) van de nieuwe middelen, wordt er niet echt anders gewerkt.

Mensen in hun kracht zetten!

HNW gaat niet om techniek, een mobiele werkplek, een videoconference room en outputsturing. Het gaat om mensen. Hoe zet je mensen in hun kracht? Hoe geef je ze de ruimte die ze nodig hebben?

Het gaat om mensen en toch krijgen ze in verandertrajecten omtrent HNW van alle veranderdimensies de minste aandacht. Vaak krijgen ze die pas achteraf, nadat alle prachtige technologische en facilitaire middelen zijn ingezet. Natuurlijk, medewerkers hebben mogen meedenken over de requirements van de nieuwe werkplek en de te gebruiken tools. Natuurlijk heb je als manager een workshop “Resultaatsturing” gevolgd. Maar wat thuiswerken, eigen verantwoordelijkheid nemen en resultaatsturing voor effect heeft op het dagelijkse werk en de persoonlijke beleving, dat is niet of nauwelijks meegenomen. Laat staan dat er voldoende wordt stilgestaan bij wat HNW voor jou als manager / directeur betekent.

Vooral managers moeten nieuw gaan werken!

Als je als manager bij de introductie van HNW niet het goede voorbeeld geeft of je mensen niet voldoende vertrouwt als ze buiten kantoor werken, dan zal er niet veel veranderen. Of zoals Einstein al zei,

Als je blijft doen, wat je altijd hebt gedaan, zal je krijgen wat je altijd hebt gekregen.

Ook als manager moet je nieuw gaan werken. Dat betekent vooral starten met echt aandacht te geven aan de mensen die nieuw “moeten” gaan werken. En daar hoor je zelf ook bij. Met elkaar aan de slag, samen die nieuwe manier van werken ontdekken.

Begin hiermee ruim voordat alle nieuwe tools en werkplekken zijn binnengereden. Pas nadat er een nieuwe manier van werken begint te ontstaan, wordt het tijd om nieuwe middelen in te zetten. Pas dan zal je de medewerkers echt ondersteunen in hun pas ontdekte nieuwe manier van werken. Pas dan krijg je een implementatie van HNW middelen die gedreven is vanuit een intrinsieke motivatie en behoefte van mensen. Niet vanuit een opgelegde nieuwe manier van werken.

Wat gaan we vandaag dan anders doen?

In contact treden met elkaar. Oprecht aandacht geven dus. Waar hebben je medewerkers echt behoefte aan? Wat drijft ze, waar gaan ze voor rennen? Ga in gesprek over hoe je hun werkomgeving kunt verbeteren, hoe processen beter kunnen, eventueel, maar niet per definitie, ondersteund door mooie technische middelen. Hoe zit het met de sturingsruimte die iemand wil? Voelt je medewerker zich beperkt in zijn vakmanschap door regels en procedures of heeft hij moeite om te gaan met de ruimte die hij krijgt? Kan hij een grotere mate van eigen verantwoordelijkheid aan? Wat heeft hij nodig om invulling te geven aan deze verantwoordelijkheid en wat kan je als manager daarin betekenen? Durf jij als manager je medewerkers te vertrouwen in hun vakmanschap?

Als je vandaag start met deze aandacht te geven, schep je een band met je medewerkers en creëer je echt vertrouwen. Het vertrouwen dat je straks nodig hebt als je medewerkers niet meer op zichtafstand zitten te werken, maar ergens in het land of thuis. En je medewerkers zullen jou meer vertrouwen, omdat je oprecht aandacht voor hen hebt en naar hun behoeftes en ideeën luistert. Zij zijn tenslotte de vakmensen.

Voor dit soort veranderingen heb je geen training nodig, je moet het

GEWOON DOEN!


PS: Ik heb dit grotendeels in de tuin geschreven. Dat is een mooi voorbeeld van HNW, maar ik kan je zeggen, het was ook gewoon ouderwets zweten en zwoegen. Werken dus.

Eerder gepubliceerd op Het Nieuwe Werken Blog

Reacties 3

 
Gast - Leo van de Pieterman op zondag 22 maart 2015 09:26

Ha! Het nieuwe werken blijft dus gewoon 90% transpiratie en 10% inspiratie!
Zoals met alles, je moet het wel willen en kunnen. Zo geconditioneerd zijn we dus wel, ook als managers.

Ha! Het nieuwe werken blijft dus gewoon 90% transpiratie en 10% inspiratie! Zoals met alles, je moet het wel willen en kunnen. Zo geconditioneerd zijn we dus wel, ook als managers.
Gast - Personeelsman op zondag 22 maart 2015 09:27

Even terug naar de essentie en dat inspireert!

Even terug naar de essentie en dat inspireert!
Gast - Ineke Schaake op zondag 22 maart 2015 09:28

Ik ben het helemaal met je eens Alwin! En als je die nieuwe middelen beschikbaar stelt dan moeten de mensen er nog mee leren omgaan: leren werken met…Want ook dat gaat niet vanzelf. Ik zie een nieuwe werken dan ook meer als een verandertraject waarbij je moet leren samenwerken op afstand. En zeker, de manager moet zelfs voorop lopen

Ik ben het helemaal met je eens Alwin! En als je die nieuwe middelen beschikbaar stelt dan moeten de mensen er nog mee leren omgaan: leren werken met…Want ook dat gaat niet vanzelf. Ik zie een nieuwe werken dan ook meer als een verandertraject waarbij je moet leren samenwerken op afstand. En zeker, de manager moet zelfs voorop lopen
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zaterdag 17 november 2018
De Veranderbende
Ga naar boven